Nawoord

Spreken in vergelijkingen opdat gij het nu wel verstaat.
Wat maakt de Bijbel zo mysterieus?
Het is geschreven in vergelijkingen opdat gij het niet verstaat!
En dat noemen wij het ‘’waarheidsboek’’?
Heeft U zich dat nooit afgevraagd?
Erflastig hebben wij dit vreemde boek zo’n 2000 jaar in onze genen vastgelegd.
Er zijn tientallen oorlogen door ontstaan en uiteindelijk hebben wij het door scheiding van Kerk en Staat maar naast ons neergelegd.
Doen we iets fout?
Na een studie van ongeveer 30 jaar ten aanzien van oude wijsheid over cyclische processen - die allen elkaars gelijke zouden zijn - kreeg ik een beter beeld over de vergelijkingen in dit ‘’Waarheidsboek’’ alsmede de oorsprong en de zin ervan.
Dit is mijn laatste poging om via dialogen de zin van de hedendaagse waanzin met elkaar te bepraten.
Laat mij hier één ding duidelijk zeggen.
Ik doe dit alles, omdat ik zelf erg blij ben met het weten dat het nooit anders had kunnen gaan en/of in de sterren beschreven stond en gun dat iedereen.

Siegfried Bok.


Voetnoot blog beheerder:
Siegfried is 12 november 2014 van ons heen gegaan.
Er zal beperkt gemodereerd worden op dit blog.
Er is een mogelijkheid tot inzending van uw eigen persoonlijke verhaal. Email dan uw stuk naar archiefbok@gmail.com en dan zal het archief team kijken of uw stuk de moeite waard is te plaatsen op dit blog.


Note augustus 2015: De eindtijd site is uit de lucht. Via deze link is de hele site in zip-formaat te downloaden. Uitpakken op de computer en double click op het bestand index.html.
Daarnaast staat op webarchive de eindtijd site gearchiveerd.

De DVD is online beschikbaar op het archief


maandag 25 juni 2012

Het ego en het alterego en/of de ziel en de spiegel van de ziel.


Waar ik het feitelijk over wil hebben is : Wat is het “mijzelf zijn.” en “hoe gaan we met onze zielelast om”
Oh my God!!!
Waar begin ik nu weer aan en waarom in Gods naam.
Ach...
Misschien, omdat hooguit 10 %  - maar ik vrees veel minder - van alle honderden verhalen echt iemands ziel raakt als zijnde een “bezinning” over “wie ben ik eigenlijk.
Of anders gezegd: “het zijn allemaal ver van mijn bed verhalen”.
Ach ....
Misschien ook wel omdat de vrouw die mij 15 jaar geleden vroeg “Wil je me mijzelf laten zien” kortgeleden met de noorderzon vertrokken is met als reden “Ik mag van jou mijzelf niet zijn”.
Misschien weet U wat Uw ware zelf is, maar ik zou het niet weten.
Het enige wat ik zou kunnen bedenken is, dat ik als IK een sterk verouderd, verwrongen en vervallen aftreksel ben van iets wat ooit een prachtige harmonische samensmelting was van wat ooit Adam en Eva in het Paradijs heette en waar ik maar een half aftreksel van was.
Ach...
Misschien wil ik eigenlijk wel over de man/vrouw relatie praten die met der tijd uitgroeide van een echtelijke relatie tot een vechtrelatie in een wereld die er hetzelfde uitziet.
Maar in mijn ogen is dat allemaal hetzelfde.

Dus laat mij bij het begin beginnen.
In de beginnen was de ziel nog leeg en was logischerwijs ook de spiegel van de ziel nog blanco.
In den beginne waren de ziel en de spiegel van de ziel  een twee-eenheid.
Overdag werd de ziel bevuild en beschadigd door het overlevingsgevecht en in de nacht werd hij weer schoongepoetst door de spiegel van de ziel of het alterego.
Het was een perfecte twee-eenheid.
Maar bij de komst van de mens met zijn verkalte brug werd het alterego buiten spel gezet en werd de spiegel steeds vuiler en vuiler.
Ach U kent het verhaal.
De spiegel werd uiteindelijk zo vuil dat kijken in de spiegel onmogelijk was.
Dit werd zo fraai Bijbels verhaald als “ziende blind aan het einde der dagen”.
Maar het ego en het alterego blijven wel een twee-eenheid.
Dat is het menselijk Ik ben!!
In het alterego zitten wel de ingredienten - namelijk het spiegelbeeld - die de spiegel kunnen reinigen, maar de weg is geblokkeerd.
Dat dat spanningen geeft lijkt me meer dan logisch.
Die spanningen zijn gekleurd door goed en slecht beleven in de dag [ overlevingsdriften dus ] en het reinigings-middel is dus zijn spiegelbeeld.
Is dit simpel of niet?
Voor mij althans wel. Doodsimpel!!!
En als dokter in de weetnietkunde lijkt mij psychotherapeut dan ook het meest simpele beroep wat er is. Gewoon de patiënt alle geladen goed of kwaad ervaringen laten spiegelen. En niets meer!!!
Maar de realiteit is anders.

Sorry...
Even een kleine anecdote tussendoor.[dat me nu te binnen schiet]
Werd ooit - toen ik nog in Winschoten all places edelslager was - door een haha besloten [een vuil aftreksel van een geheim] genootschap van Vrijmetselaars uitgenodigd voor een lezing.
Dit zijn de eliten van deze oude hanzestad.
Titel van de lezing was vrij, maar dokteren vond ik toen al erg vreemd en ik wilde mijn collegae niet met modder besmeuren.[Ik moest ook zien te overleven met mijn spiegelbeeld en kroost].
Het moest avondvullend zijn [ van 8 tot 11 met kleine pauze]
Ze vroegen of ik een diaprojector nodig had, maar ik houd niet zo van doodse plaatjes, dus vroeg ik om een schoolbord met een krijtje.
De lezing die ik koos heette: Weet U wat goed en kwaad is in deze wereld?
Tien items goed en tien items kwaad uit het elitaire publiek zou ik in 3 uur spiegelen.
Godverdoemmij ...wat een verheven en spraakzaam publiek. Ik dacht eerst nog dat die lui beter geheim hadden kunnen blijven. haha
Die items stonden dan ook binnen een kwartier op het bord.
Nou ja... de rest snapt U.
Maar de grap en/of essentie van spiegelen [ in het groot en in het klein ] kent U niet en dus onthoud ik U dit niet.
De essentie van spiegelen is vrede...vredigheid ... tevredenheid.
Na drie uur als onbezoldigde ouwehoer was het stil in de zaal.
Toon Hermans zou zeggen...Je kon een speld horen vallen.
Het was doodstil.
De volgende dag kwam ik een van hen tegen en hij draaide direct zijn hoofd.
Waarom????
Wij roepen dan wel dat we vrede willen, maar dit is de schijn die bedriegt.
Iedereen wil oorlog of wat ik noem discus werpen.
Iedereen wil oorlog en dan liefst ook winnen natuurlijk!

Moet ik nog verder gaan met het verhaal?
Eigenlijk is dit wel genoeg.
En voor zo’n psyche-knijper is in deze wereld dus totaal geen plaats.

En dan komt er een vrouw op mijn pad toen ik de eenzaamheid had opgezocht om mijzelf te spiegelen [ zal ik maar kort door de bocht ] zeggen, die ook no min of meer mijn spiegel was en naar eigen zeggen ook de weg kwijt was en ze vroeg mij slechts ...
Ja ik trapte er ook nog in, want een man is maar een half aftreksel van Adam en Eva [zal ik maar zeggen].
Ze had maar één vraag!!!
“Wil je me mijzelf laten zien?”
Godverdoemmij.
Ik moet toch echt nog stommer zijn dan het achterend van een varken!!
Veertien jaar discus werpen met enkel rustpauzes, want vechten kost veel energie.
En nu -ze is een weekje weg - wil ze met me praten omdat ze zo zielsveel van me houdt.

Sorry, ik leg hier geen vuile was buiten om mijzelf schoon te praten.
Of liever gezegd...Ik doe niet anders.
Dat is mijn lot en/of lotsbestemming en/of de spiegel van mijn ziel, die ik via bijna dood ervaringen al aardig had opgeschoond.
Ik schrijf dit om U te vragen om naar Uw eigen schijnheiligheid te kijken en hoe U dagelijks “liegt om eigen bestwil”.
U snapt misschien wel dat ik wederom geteisterd werd door nog meer BDE’s, die mijn spiegel nog schoner maakten en waardoor ik weer een beetje meer kan zien.
Ik ben haar daar ook nog dankbaar voor ook!!!

Godverdoemmij.
Iedereen wil vrede en iedereen maakt oorlog.
Velen kiezen er nu zelfs voor om dan maar alleen te zijn, zodat zij ongestoord kunnen discus werpen in de buitenwereld met “liefdevol kastreren” of “haten van liefde”.

Ik kan over dit onderwerp nog -tig leuke wetenswaardigheden vertellen, maar dan ziet U door de bomen het bos niet meer en wordt het weer “een ver van mijn bed show” en/of te ingewikkeld.

Misschien kan ik het beste eindigen met een droom-beleving van mijn tot op heden vechtgenoot in het leven voordat ze mij kende, maar slechts mijn “relatie-advertentie” had gelezen.
Ze zag me staan op een berg in Portugal en ik zei slechts “Dochter kijk”.
Mag ik U vragen dit ook te doen en in Uw spiegel te kijken, die Uw partner U biedt en hoe U tot het einde der dagen zal blijven discuswerpen om - als het effe kan - te winnen?

Over het onderwerp "dromen" kan ik nog veel vertellen, want er zijn -tig verschillende soorten dromen en eigenlijk allemaal te bijzonder voor woorden.
De meeste komen voort uit het schijnheilige ego en hebben helemaal niets met de spiegel van de ziel te maken.
Misschien komt dat nog voordat Uw discus werpen tot algehele oorlog leidt.

Zielig is het allemaal wel.
Alles is zo groot zo klein en aangezien iedereen oorlog maakt en vrede wil zal het ook weldra vrede op aarde zijn en wordt onze ziel definitief verschoond van onze zonden, die erflast heten.
Anders kan het helaas niet, want we zijn - volgens Gods woord - aan het einde der dagen totaal ziende blind en horende doof geworden.

En mijn nabije toekomst...????
Ik krijg nu van iedereen wel’gemeen”de hulp.
Het ego is immers God van zijn eigen gedachtewereld geworden: schizofreen dus!
Ach...We zullen wel zien, maar mijn oorlog is voorbij.
Misschien komt er nog een korte “Avé Maria” achteraan.
Ik heb als “winter-koninkje” in ieder geval al mijn pijlen verschoten en kan niet meer discus werpen.
Daarom is het blogje ook stilgevallen en nu ook gesloten voor discuswerpers.
I am so sorry.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten